A mottók:
"Mindenhez több mint egy út vezet."
A programozó három fô erénye a Lustaság, a Türelmetlenség és az Önhittség.
Perl-ben csak a számítógép hardware korlátai érvényesülnek: egy teljes file-t képes beolvasni egy string változóba (ha van elég memória), tetszôleges mélységû rekurzió futtatható benne (ha van türelmünk és memóriánk). Asszociatív tömbök elérését hash táblákkal gyorsítja (ami meglepôen hatékony programok írását teszi lehetôvé). Nagyon gyors és rugalmas mintaillesztô algoritmusa van szövegek keresésére és cseréjére (eredetileg szövegfile-ok feldolgozására találták ki, mint azt a neve is mutatja: Practical Extraction and Report Language). Képes bináris adatokkal is dolgozni, és ezekbôl bonyolult adatstruktúrákat felépíteni. Az adminisztrációs feladatok megkönnyítésére az asszociatív tömbökhöz adatbázis file-okat rendelhetünk, melyek szerkezetét egy gyakorlott programozó maga is megadhatja.
Az 5-ös verziótól kezdve már használhatjuk a moduláris programozást támogató nyelvi konstrukciókat, sôt már Objektum Orientált eszközöket is.
A Perl-ben setuid programok sokkal biztonságosabban írhatók, mint C nyelvben az adatfolyam követését biztosító funkciók miatt (ld.: -T kapcsoló). Elkerülhetünk egy csomó egyszerû hibát, amit a C programban csak debuggolással fedeznénk fel. Egyszerûen sokkal jobb a fejlesztési idô/futtatási idô arány ha egy ritkán használt, vagy futási idôben nem kritikus (pl. CGI program) program írásánál. Szerintem akkor is érdemes ehhez a nyelvhez fordulni, ha egy shell script-ekbôl és C programokból álló keveréket szeretnénk létrehozni, vagy csak tesztelni szeretnénk egy ötletünket, amit - ha beválik - persze késôbb megírhatunk C-ben.
Ez a leírás UNIX rendszert használó gépeken használható fel igazán. A konkrét nyelvi részek a DOS, OS/2 és Windows alatt futó Perl interpreterekre is igaz, de a környezetfüggô részek és a példák csak UNIX alapú rendszereken mennek.
ennyit a "rövid" összefoglalásról...
#!/usr/local/bin/perl print "Hello World!!!\n";Már ebbôl a picike programból egy csomó hasznos dolgot meg lehet tudni:
perl <programnév>
paranccsal lehetne lefuttatni.
print
utasítással
megadható, és az utasítást mindíg egy ";" zárja be.
Három alapvetô adatstruktúra található a nyelvben: skalár, skalárok tömbje és az asszocitív tömb. Ezeket - mint azt késôbbiekben látni fogjuk - mutatókkal is lehet kombinálni, így lényegében mindenféle adatstruktúrát megalkothatunk. A normál tömbök indexe - általában - 0-val kezdôdik. Az asszociatív tömböket szövegekkel kell indexelni.
A változó nevének elsô karaktere határozza meg annak típusát:
$
skalárokat,
@
számmal indexelt és a
%
asszociatív tömböket jelöl.
Példák:
$days # egyszerû skalár $days[3] # days nevû tömb negyedik eleme @days # az egész tömb ($days[0], .. , $days[$#days]) $days{'Feb'} # days nevû asszociatív tömb egy eleme %days # az egész asszociatív tömb (kulcs, érték párok) $#days # days tömb utolsó indexe
Az alprogramokat még a &
jellel is megjelölhetjük. Erre akkor
lehet szükség, ha az alprogramot deklarációja elôtt szeretnénk használni.
Függvényre a deklarációja után már a &
szimbólum nélkül is
hivatkozhatunk (ez - a nyelv elôzô verziójától eltérôen - minden
függvényre alkalmazható).
A változók nevei egyébként a típusuknak megfelelô külön szimbólumtáblába
kerülnek, tehát használhatunk azonos nevû tömböt, asszociatív tömböt és
skalárt. (Ekkor $ize[0]
az @ize
tömb része, nem
pedig az $ize
változót helyettesíti.)
A változók nevei betüvel kell hogy kezdôdjenek, és tetszôleges alfanumerikus karakterrel, illetve aláhúzásjellel folytatható. A változó neve nem kell, hogy megadott legyen, akár egy kifejezés is állhat helyette, melynek aktuális értéke lesz a valódi név!
Vannak speciális változónevek alapvetô paraméterek jelölésére. Ezek az
Például az int(<STDIN>)
eredménye egy egész szám lesz, amit
a bemenet egy sorából állít elô az int
függvény, de a
sort(<STDIN>)
eredménye egy lista lesz, amit a bemenet
összes sorának beolvasása után a sort
függvény rendezéssel állít
elô!
Az aritmetikai mûveleteknél a számok bináris formára konvertálódnak, így ezek pontosságát a processzor korlátozza. Vannak persze kiegészítô modulok tetszôleges pontosságú számok kezelésére is.
Feltételek vizsgálatánál csak az üres szöveg, illetve a 0 érték jelent hamisat.
A skalár változóknak alapvetôen két állapota lehet: definiált, vagy definiálatlan.
Ezeket a defined
, illetve undefined
függvényekkel
kérdezhetjük le. Egy változó addig definiálatlan, amíg valaki nem ad neki értéket,
vagy nem definiálja explicit módon. Definiálatlan változónak - a környezetétôl
függôen - 0 vagy üres szöveg értéke van.
Példák:
$i = 2; # egész $f = 2.3; # racionális $szam = 1_000_000_000; # ez egy nagy egész $hexa = 0xffeedd; # hexadecimális szám $szoveg = "Ez egy szoveg"; # egy szöveg print "Valami\n"; # egy szöveg megjelenítése print <<VEGE; # hosszabb szöveg megjelenítése Valami # "Itt a dokumentum" stílusu VEGE # adatbevitellel (VEGE a zárószimbólum) $szoveg = <<VEGE; # $szoveg = "ez is szoveg\n" ez is szovega # ez is megy VEGE fv(<<EGY, <<KETTO); # sôt ez is! elso parameter EGY masodik parameter KETTO
@tomb = ('elso', 2, $harom); # háromelemû tömb %szinek = ( # asszociatív tömb 'piros' => 0x00f, 'kék' => 0x0f0, 'zöld' => 0xf00, );
És az utóbbival ekvivalens alak:
%szinek = ( 'piros' , 0x00f, 'kék' , 0x0f0, 'zöld' , 0xf00, ); #egyszerû felsorolás, párosával
Értékadásokban (rész)tömböket is értékül adhatunk. Ezekben az esetekben a balérték listája az elsô elemtôl kezdve addig töltôdik fel, amíg van új elem a jobb oldalon. Az értékadás akkor és csak akkor érvényes, ha a baloldalon legális balértékek szerepelnek.
($a,$b,$c)=(1,2,3) #a változók sorban értéket kapnak ($a,$b,@maradek)=@valami #ez is helyesTömb balértékként használata csak utolsó elemnek érdemes, mert egy korábbi tömb az összes jobboldalt magába olvassa. Ez jó a lokális paraméterek átvételénél.
@tomb=() #üressé teszi a tömböt $#tomb=$[-1; #a tömb hosszát -1-re állítja
Skalár környezetben a tömb felhasználása a tömb aktuális hosszát adja vissza.
Értékadásnál a résztömbök automatikusan elemenként bemásolódnak, így a keletkezõ tömb homogén lesz.
@tomb=(@lista1,@lista2,&alprg)Egy asszociatív tömb skalár környezetben visszaadja, hogy van-e benne kulcs-érték pár. Ez csupán arra jó, hogy a hash-elõ algoritmus hatékonyságát vizsgáljuk.
A Perl program utasítások és dekralációk egymásutánja, amelybe megjegyzéseket
a #
jel használatával tehetünk. Ennek hatására a Perl interpreter
a sor végéig lévô szövegrészt megjegyzésnek tekinti.
Annak ellenére, hogy a nyelv UNIX-szûrõ jellegû nyelvi elemeket is tartalmaz, minden utasítás csak egyszer kerül végrehajtásra, kivéve, ha ciklusban szerepel.
A nyelvben az utasítások és dekralációk szabadon - akár keverve is, mint
egy C++ programban - követhetik egymást. Megkötés
csak az alprogramok hívására van: a még nem deklarált alprogramot csak a
&
szimbólum használatával lehet meghívni.
utasítás if EXPR utasítás unless EXPR utasítás while EXPR utasítás until EXPREgy üzenet kiírása feltételtôl függôen:
print "Hello kedves olvasó!\n" if $bobeszedu_program;
{
és }
jelekkel közbezárt
utasítássorozat. (Itt fontosak a {
és }
jelek,
még egyetlen utasításnál is!)
Ez alapján a lehetséges formák:
if (EXPR) BLOKK # BLOKK végrehajtódik ha az EXPR igaz if (EXPR) BLOKK1 else BLOKK2 # ha EXPR igaz akkor BLOKK1, egyébként BLOKK2 # lesz végrehajtva if (EXPR) BLOKK elsif (EXPR) BLOKK ... else BLOKKAz if utasítás szintaxisa itt egyértelmû lesz, mivel a BLOKK nem állhat egyetlen utasításból.
CIMKE while (EXPR) BLOKK CIMKE while (EXPR) BLOKK continue BLOKKA while ciklus törzsében végrehajtott
next
utasítás
hatására a vezérlés a continue BLOKK-ra kerül, majd újra elindul
a ciklusmag.
CIMKE for (EXPR1; EXPR2; EXPR3) BLOKKEz a szokásos C-beli ciklus formája.
for($i = 1; $i < 10; $i++) { $i = 1; ... while($i < 10) { } ... } continue { $i++; }
CIMKE foreach változó (TOMB) BLOKKEz a shell-ekben meglévô ciklus egy változata. Itt a változó sorban felveszi a TOMB elemeit értékül, és így indul el a ciklusmag.
CIMKE BLOKK continue BLOKKEz a végtelen ciklus volt...
A ciklusokban használható a next
, a last
és a redo
utasítás, melyek a ciklusbeli utasítások végrehajtását vezérlik. A fent említett next
hatására a futás a ciklus elejére kerül, és a feltétel újratesztelésével folytatódik a mûködés. A redo
ehhez hasonló, csak itt a feltétel tesztelése nélkül kerül a végrehajtás a ciklus elsõ utasítására. A last
pedig a ciklusból kiugrik, és az utána következõ elsõ utasításon folyik tovább a program végrehajtása.
A három utasítás használatában érdekesség, hogy mindegyiket címkézni is lehet és ekkor az ugrások az adott címkével ellátott ciklusra vonatkoznak.
Mivel a blokk egy egyszer lefutó ciklusnak tekinthetõ, ezért ezek az utasítások blokkban is használhatóak.
A switch utasításra nincs külön forma, de van rá egypár lehetséges megoldás, például:
SWITCH: { /^abc/ && do { $abc = 1; last SWITCH; }; /^def/ && do { $def = 1; last SWITCH; }; /^xyz/ && do { $xyz = 1; last SWITCH; }; $nothing = 1; }A
/^abc/
alakú feltételek mintaillesztésre
szolgálnak. Ha egy minta illeszkedik a $_
változó tartalmához,
akkor a hozzá tartozó feltétel második tagja is kiértékelésre kerül, azaz
a do blokk is végrehajtódik.
A C nyelvben érvényes szabályok érvényesek, és még van egypár - shell script-ekbôl ismerôs - új operátor.
operátor | kiértékelés iránya | leírás |
---|---|---|
lista (,) | balról jobbra | kifejezések listája |
-> | balról jobbra | hivatkozás |
++,-- | nem asszociatív | növelés, csökkentés |
** | jobbról balra | hatványozás |
!,~,\ és unáris +,- | jobbról balra | nem, bináris nem, címoperátor, +, - |
=~,!~ | balról jobbra | szöveg illeszkedés, nem illeszkedés |
*,/,%,x | balról jobbra | szorzás, osztás, modulus, ismétlés |
+, -, . | balról jobbra | összeadás, kivonás, konkatenáció |
<<,>> | balról jobbra | balra, illetve jobbra shift |
unáris operátorok | nem asszociativ | pl. file tesztelés -f |
<,>,<=,>=,lt,gt,le,ge | nem asszociatív | szám illetve szöveg összehasonlítása |
==,!=,<=>,eq,ne,cmp | nem asszociatív | szám illetve szöveg összehasonlítása |
& | balról jobbra | bináris AND |
|,^ | balról jobbra | bináris OR és XOR |
&& | balról jobbra | logikai AND |
|| | balról jobbra | logikai OR |
.. | nem asszociatív | tartomány |
?: | jobbról balra | feltételes értékadás |
=, +=, -=, *= ... | jobbról balra | értékadás operátorai |
, => | balról jobbra | vesszô és kulcs operátor |
lista operátorok | nem asszociatív | lista manipulációk |
not | balról jobbra | logikai NEM |
and | balról jobbra | logikai ÉS |
or, xor | balról jobbra | logikai VAGY-ok |
Itt csak az ismeretlennek tûnô operátorokat fogom kiemelni:
"ha"x3 == "hahaha"
"ha"."ha" == "haha"
-f "hello.c"
akkor igaz, ha a hello.c
file létezik
<=>
szerepel itt.
Ennek -1 az értéke, ha az elsô szám nagyobb, 1, ha a második, és 0, ha
egyenlô a két szám. Ez az operátor - az elôbb említett cmp
operátorhoz hasonlóan - fôleg rendezéseknél használható jól.
<
és a >
. Ha egy file
leíróját ilyen jelek közé rakjuk, akkor egy sort olvashatunk
belôle. A beolvasott sor automatikusan a $_
változóhoz rendelôdik, ha nem adunk meg mást.
Egy egyszerû cat (UNIX cat parancs) így is leírható:
while(<STDIN>) { print $_; # print; is lehetne, hiszen az $_ az # alapertelemezett argumentum }
általában | hivatalos jelölés | értelme | megjegyzés |
---|---|---|---|
'' | q{} | szöveg literál | ez a "szó szerinti" szöveg literál |
"" | qq{} | szöveg literál | változókat helyettesíti a szövegben |
`` | qx{} | parancs | az adott szöveget, mint egy shell parancssort végrehajtja |
qw{} | a szövegbôl egy szólistát csinál | pl.: paraméterátadás | |
// | m{} | mintaillesztés | változókat értékükkel helyettesíti |
s{}{} | csere | változókat értékükkel helyettesíti | |
tr{}{} | betücsere | az szövegeket mint cseretáblát használja |
Szövegkeresés netovábbja.
$sor =~ /keresettszo/;
$sor =~ s/eredeti/ujszo/;
($erdekes_szo) = /\s+(\w+)$/;
i | kis- és nagybetüket nem különbözteti meg |
m | többsoros szövegben keres |
s | a szöveget egyetlen sorként kezeli |
x | kibôvített keresési mód |
Az i
módosító használatával így a /perl/i
kifejezés a PeRL
szövegre is illeszkedni fog.
Az x
módosító tulajdonképpen arra jó, hogy egy kicsit lazább
szintaxszissal írhassuk le a keresô kifejezéseket. Ezzel már lehetôség van
többsoros, sôt megjegyzésekkel tûzdelt kifejezés írására is!
()
csoportosító operátortól eltekintve.)
Az alapok
\ | a következô karakter speciális |
^ | a sor elejéhez illeszkedik |
. | egy tetszôleges karakterhez illeszkedik (kivéve az újsort) |
$ | sor végéhez illeszkedik |
| | alternatívák jelölése |
() | csoportosítás |
[] | karakter-osztály kijelölése |
A .
csak akkor fog az újsor karakterhez illeszkedni, ha erre
az s módosítóval külön megkérjük, pl.:
$szoveg = <<VEGE; Tobbsoros szoveg, amelyben a PERL perl szavakat kell majd megtalalni. VEGE print "illeszkedik/s\n" if $szoveg =~ /PERL.perl/s; # igaz print "illeszkedik/\n" if $szoveg =~ /PERL.perl/; # hamis
A sor eleje és vége inkább rekord elejét és végét jelenti, hiszen a nyelvben meg lehet határozni, hogy mi válassza el a sorokat ($*). Alapesetben ez persze az újsor karakter, de ezt meg lehet változtatni...
karaktersorozatok Egy egyszerû kifejezés ismétlôdését a következôkkel lehet jelölni:
* | 0 vagy több |
+ | 1 vagy több |
? | 0 vagy 1 |
{n} | pontosan n-szer |
{n,} | n-szer vagy többször |
{n,m} | n <= ismétlôdések száma <= m |
Alapértelmezés szerint ekkor a leghosszabb ismétlôdés fog illeszkedni ezekhez a
részekhez. Ha minimális számu illeszkedést szeretnénk,
akkor mindegyik után odatehetjük a ?
jelet:
"hhhhhh" =~ /h{2,4}/; # itt "hhhh" fog illeszkedni "hhhhhh" =~ /h{2,4}?/; # itt csak "hh"
\t | tabulátorjel |
\n | újsor |
\r | return |
\f | form feed |
\v | vertical tab |
\a | csengô |
\e | escape |
\033 | oktális számrendszerben megadott karakter |
\x1b | karakter hexadecimálisan |
\c[ | kontrol karakter |
\l | kisbetü |
\u | nagybetü |
\L | kisbetü \E-ig |
\U | nagybetü \E-ig |
\E | ... |
\Q | metakarakterek normálisak \E-ig |
\w | "szó" karakter (alfanumerikus és _) |
\W | nem-szó karakter |
\s | whitespace |
\S | nem whitespace |
\d | számjegy |
\D | nem számjegy |
\b | szóhatárhoz illeszkedik |
\B | nem szóhatár |
\A | string elejéhez illeszkedik |
\Z | string vége |
\G | oda illeszkedik, ahol az elözô illesztés végetért |
Az x
módosító használatával még lehet használni más
dolgokat is, de ezek szerintem már csak igen-igen ritkán kerülnek
elô.
()
karaktereket kell használnunk. Ha ezekkel bezárunk egy karaktersorozatot
a reguláris kifejezésben, akkor az ahhoz illeszkedô karakterekre a
kiejezésen kívül is hivatkozhatunk.
Ha egy csere környezetben használjuk, akkor az így kapott karaktersorozatokra a $1, $2, $3 ... változókkal lehet hivatkozni:
s/^([^ ]*) *([^ ]*)/$2 $1/; # elsô két szó felcserélése if(`date` =~ /(..):(..):(..)/) { # idô kiírása print "ora: $1, perc: $2, masodperc: $3\n"; }
Ha lista környezetben használjuk az illesztést, akkor a kiválasztott értékeket közvetlenül is megkaphatjuk:
($ora, $perc, $masodperc) = (`date` =~ /(..):(..):(..)/);
package Valami; %OVERLOAD = ( '+' => \&myadd, '-' => \&mysub; # stb. ); ... package main; $a = new Valami 57; $b = $a + 5;Elképzelhetõ az az eset is, hogy nincsen definiált operátor az adott típusó változóhoz. Ennek kezelésére szolgál az %OVERLOAD tömbnek "fallback" nevû eleme. A "fallback" értékétõl függõen három eset lehetséges:
Ez a rész iszonyú nagy, és csomó olyan információt tartalmaz, amit már amúgy is ismer az ember (legalábbis a C programokban használta már ôket). Itt csak néhány speciális dolgot fogok ismertetni, ami Perl jellegzetesség.
Ha valaki ismeri a szokásos C függvényeket, akkor azokat bátran használhatja, bizosan megvan. Ha nem úgy viselkedik, ahogy várta, akkor érdemes igénybe venni a POSIX modult:
use POSIX;Ezek után már bitosan meglesz az összes POSIX függvény.
Ha valakinek még ez sem elég, akkor igénybeveheti a különbözô modulokat. Már a nyelvvel együtt lehet találni adatbáziskezelô kiterjesztésektôl kezdve a terminálkezelô függvényekig sok mindent. Ezeken kívül az Internetben legalább száz új modul kínál kiterjesztéseket különféle nyelvek és könyvtárak felé (pl.: SQL adatbázikezelés, X11 grafikus felület, Prolog...).
($package, $filename, $line) = caller;
while(<>) { chop; # $_ végérôl vág ... } chop($cwd = `pwd`); # aktuális könyvtár
delete $tomb{"eleme"};
while(($key,$value) = each %ENV) { print "$key=$value\n"; }környezeti változók kiírása (ld. még a változókat)
if exists $tomb{"eleme"} ...
sub kiir { my ($szoveg1, $szoveg2) = @_; chop $szoveg1; chop $szoveg2; print $szoveg1, ':', $szoveg2, '\n\n'; }
open(FILE,"valami.txt"); # írás-olvasás open(BE,"</etc/passwd"); # olvasás open(KI,">/tmp/output"); # írás open(FINGER,"finger @augusta |"); # olvasás pipe-ból open(RENDEZ,"| sort >/tmp/ki");# írás pipe-ba
Az így megnyitott file-okat a close-val lehet lezárni, és I/O mûveletekben lehet használni:
print FILE "Egy szor\n"; # "Egy sor" kiírása a FILE-ba $sor = <BE> # sor olvasása
awk-on nevelkedett emberek itt otthon érezhetik magukat.
Ha az awk-os neveket szeretnénk használni, akkor a
use English;sort kell még beírni a programba.
A file-ok "objektum-szerû" használatához a
use FileHandle;sort kell beírni. Ezek után a következôk ekvivalensek:
print KIMENET "Hello World!!!\n"; KIMENET->print("Hello World!!!\n");
A változókból itt is csak a legfontosabbakat fogom megemlíteni:
$/ = "\n\n";
, mert a $/ = "\n\n";
több
üres sort is egyetlen határnak tekint.
($? >> 8)
-ként kaphatjuk meg.
$> = 0;
a root-tá válás egy módja, csak ez nem mindg fog bejönni :-).
print "Otthonom: ", $ENV{"HOME"}, "\n";
sub handler { # az elsô paraméter a signal neve local($sig) = @_; print "Elkaptam $sig-t!\n"; exit(0); } $SIG{'INT'} = 'handler'; $SIG{'QUIT'} = 'handler'; ... $SIG{'INT'} = 'DEFAULT'; # alapértelmezett $SIG{'QUIT'} = 'IGNORE'; # figyelmen kívül hagyNéhány Perl-beli esemény is kezelhetô így. A
$SIG{__WARN__}
a warn által kiváltott, a
$SIG{__DIE__}
pedig a die által kiváltott
esemény lekezelésére szolgál. Mindkét esetben átadásra kerülnek
a warn, illetve a die paraméterei.
sub NEV; # a NEV ismertté tétele sub NEV BLOCK # deklarálás és definícióEgy alprogramot nem kell elôre deklarálni ahhoz, hogy használhassuk. Az alprogramoknál a paraméterlistát sem kell deklarálni, mert ez változhat. A hívott alprogram a paramétereket a @_ listán keresztül kapja meg. Az alprogram utolsó utasításának az értéke lesz a visszatérési érték, hacsak nincs egy return utasításban más megadva.
sub max { my $max = pop(@_); foreach $elem (@_) { $max = $elem if $max < $elem; } $max; }
&NEV; # az aktuális @_-t adja tovább &NEV(LISTA); # Ha &-t írunk, akkor () kötelezô NEV(LISTA); # & elhagyható ha van () vagy már deklarált NEV LISTA; # () elhagyható, ha a NEV már deklarált
Alprogram hívása akkor megy ilyen egyszerûen ha az az ôt tartalmazó modulban látható. Ha ettôl eltérô modulban lett deklarálva, akkor modulhivatkozással, vagy valamilyen objektum-orientált technikával kell meghívni a kívánt eljárást (ld. késôbb).
$m = &max(1,2,3); # a hatás ugyan az $m = max 1 2 3;
$alpref = sub BLOCK; # deklarálás &$alpref(1,2,3); # hívásEz a technika fôleg egyszer használatos alprogramoknál lehet hasznos, például egy signal kezelô átdefiniálásakor.
sub newprint { my $x = shift; return sub { my $y = shift; print "$x, $y!\n"; }; } $h = newprint("Hello"); $g = newprint("Üdvözlet"); # Valamivel késõbb... &$h("világ!"); &$g("mindenkinek");És az eredmény:
Hello, világ! Üdvözlet, mindenkinek!
type glob
subs
pragma segítségével történhet, például így:
use subs 'chdir'; #az átlapolandó beépített függvények chdir $valahova; #az új chdir használata sub chdir { ... } #a chdir megvalósítása
Ja kérem, ez egy "komoly" nyelv!
Alap esetben egy egyszerû programban minden a main modulba kerül be. Ha leírjuk a package szót, akkor az ez után következô deklarációk már az új modulba fognak tartozni. A modul neveihez a :: hivatkozás operátorral férhetünk hozzá (ez régen egy ' jel volt, de az egyszerûbb olvashatóság érdekében, meg a C++ programozók kedvéért ez megváltozott).
$elso = 1; # ez a $main::elso package MODUL; # uj modul kezdete $masodik = 1; # $MODUL::masodik $elso = 1; # $MODUL::elso $main::elso = 2;# $main::elsoA fômodul neveihez még a
$::elso
hivatkozással is
hozzáférhetünk.
A modulhoz a modul nevével megegyezô szimbólumtábla tartozik, ami lényegében
egy asszociatív tömb: %main::
, avagy %MODULE::
.
Az itt lévô bejegyzésekhez a *nev
alakban is hozzáférhetünk.
local(*main::alma) = *main::korte; local($main::{'alma'}) = $main::{'korte'};Ez a példa egy új álnév létrehozását mutatja. Ezek után minden
korte
-re alma
-ként is hivatkozhatunk.
Az egyetlen különbség az, hogy az elsô fordítási idôben értékelôdik ki.
package hibakezeles; BEGIN { open(HIBAK,">./hibak"); } END { close(HIBAK); } sub kezeles { local ($szoveg) = @_; print HIBAK $szoveg, "\n"; }A programban elindított BEGIN blokkokhoz képest fordított sorrendben fognak lefutni az END blokkok.
Egy modulban lévô nevekhez a use kulcsszóval férhetünk hozzá:
use MODUL; use hibakezeles kezeles;A use használata ekvivalens a következôvel:
BEGIN { require MODUL; import MODUL; }Modulokat implementáló file-okat az @INC által meghatározott könyvtárakban keresi a rendszer. A
.pm, .pl
és
.ph
kiterjesztéseket nem kell kiírni a filenevek után.
A gondok mindíg a mutatókkal kezdôdnek, de ez itt még álnevekkel is kombinálódik...
Perl 4-ben kicsit nehézkes volt a bonyolult adatstruktúrák kezelése, de most már vannak referenciák, így már mindazt a borzalmat el lehet követni, amit egy C programban csak el tudunk képzelni. Sôt még többet is, mert egy C programban nem lehetett a változóneveket menet közben manipulálni.
$scalarref = \$scalar; $arrayref = \@ARGV; $hashref = \%ENV; $coderef = \&handler;
$arrayref = [1, 2, ['a', 'b', 'c']]; $hashref = { 'Ádám' => 'Éva', 'Clyde' => 'Bonnie', }; $coderef = sub { print "Nem nyert!\n"; };
$ketto = $$scalarref; print "A program neve:",$$arrayref[0],"\n"; print "HOME=",$$hashref{'HOME'}; &$coderef(1,2,3);Persze lehet mutatni mutatóra is:
$refrefref = \\\"valami"; print $$$$refrefref;
$ketto = ${$scalarref}; print "A program neve:",${$arrayref}[0],"\n"; print "HOME=",${$hashref}{'HOME'}; &{$coderef}(1,2,3);
No persze a blokk lehet bonyolultabb is:
&{ $inditas{$index} }(1,2,3); # megfelelô eljárás indul $$hashref{"KEY"} = "VALUE"; # 1. eset ${$hashref}{"KEY"} = "VALUE"; # 2. eset ${$hashref{"KEY"}} = "VALUE"; # 3. eset ${$hashref->{"KEY"}} = "VALUE"; # 4. esetItt az 1. és 2., illetve a 3. és 4. eset egyenértékû.
print "A program neve:",$arrayref->[0],"\n"; print "HOME=",$hashref->{'HOME'};Ennek balértéke bármilyen kifejezés lehet, amely egy referenciát ad vissza. Ez az operátor el is hagyható {} vagy [] zárójelek között (de tényleg csak közöttük!):
$array[$x]->{"valami"}->[0] = "január"; $array[$x]{"valami"}[0] = "január";Ezzel el is jutottunk a többdimenziós C-beli tömbökhöz:
$tomb[42][4][2] += 42;
$nev = "ize"; $$nev = 1; # $ize ${$nev} = 2; # $ize ${$nev x 2} = 3;# $izeize $nev->[0] = 4; # $ize[0] &$nev(); # &ize() $modulom = "MAS" ${"${modulom}::$nev"} = 5; # $MAS::izeHa ez a szabadság nem tetszik nekünk, akkor megköthetjük kezünket a
use strict;
használatával.
Lehet enélkül manapság nyelvet készíteni?
Amit a Perl objektumokról tudni kell:
package ValamiUj; sub new { bless {} } # 1. verzió sub new { # kicsit bonyolultabban... my $self = {}; bless $self; $self->initialize(); return $self; }A referencia általában egy asszociatív tömb szokott lenni, amely aztán az objektum saját kis szimbólum táblájaként szolgál...
Az objektumokat újra meg lehet áldani. Ekkor az objektum az új osztályba kerül, az eredeti osztályát "elfelejti", hisz egy objektum egyszerre csak egy osztályhoz tartozhat. Ezek után az új osztálynak kell gondoskodnia az eredeti adattagokkal kapcsolatos teendõkrõl. ld.Destruktorok
Egy osztályban csak a metódusok öröklésére van támogatás az @ISA tömbbön keresztül. Ez egy modul neveket tartalmazó tömb. Ha egy metódust nem található meg az aktuális package-ban, akkor az ebben a tömbben felsorolt modulok lesznek bejárva a hiányzó alprogramért. Ez egy mélységi keresés lesz. Ha itt sem talál semmit, és van egy AUTOLOAD nevû függvény, akkor megpróbálja ezzel elôszedetni a hiányzó eljárást. Ha ez a lehetôség sem járt sikerrel, akkor egy UNIVERSAL-nak nevezett modulban fog keresgélni a rendszer.
Az @ISA tömb szépsége az, hogy menet közben is lehet módosítani, azaz menet közben megváltoztathatjuk egy osztály leszármazási fáját!
Nyilvánvalóan az adattagok öröklésére is szükség van egy objektum-orientált nyelvben, ez a Perlben az @ISA tömb segítségével megvalósítható.
package A; sub new { my $type = shift; my $self = {}; $self->{'a'} = 42; bless $self, $type; } package B; @ISA = qw( A ); # A a B õsosztálya sub new { my $type = shift; my $self = A->new; $self->{'b'} = 11; bless $self, $type; } package main; $c = B->new; print "a = ", $c->{'a'}, "\n"; print "b = ", $c->{'b'}, "\n";
Alapvetôen kétfajta metódus van:
package ValamiUj; sub holvagyok { my ($neve) = @_; print "holvagyok: $neve\n"; }Ez a következôképpen hívható:
ValamiUj->holvagyok();
package ValamiUj; sub new { my $self = {}; bless $self; $self->{elso} = 1; # ez {"elso"}-vel egyenértékü $self->{ize} = 42; return $self; } sub kiir { my $self = shift; my @keys = @_ ? @_ : sort(keys(%$self)); foreach $key (@keys) { print "\t$key => $self->{$key}\n"; } }És ennek hívása:
use ValamiUj; $obj = ValamiUj::new(); $obj->kiir(); # C++ stílus kiir obj "elso"; # "print" stílus
perldoc perl # avagy man perl # avagy netscape http://augusta.inf.elte.hu/langs/perl/perl.html
__END__
sor is lezárhatja.
Ezek után beírhatjuk a program dokumentációját, így az nehezebben
vész el. Esetleg használhatjuk a perldoc formátumot,
amit a perldoc paranccsal nézhetünk meg, és
perlman, illetve perlhtml paranccsal
generálhatunk belôle más formátumokat.
Ennek a dokumentumnak a lemásolása illetve terjesztése csak teljes egészében történhet, a szerzôket megjelölô sorokkal együtt.